Toinen talvi fatbikella alkaa olla takana. Tämä talvi poikkesi edellisestä siten, ettei lunta ole juurikaan ollut. Tämä on mahdollistanut sen, että koko talven on voinut ajaa maastossa.
Ensilumi tuli jo poikkeuksellisen aikaisin, marraskuun alussa. Väillä se suli kokonaan pois ja lämpötilan pysyessä plussalla tuli sitten ajettua välillä maantiellä CC-pyörällä.
Kilometrejä on kertynyt Spessulla marraskuun alun jälkeen jo noin 2000 ja kaikkiaan tämän pyörän mittarissa on nyt 4000 kilometriä.
Vaakaputken onnistuin syksyllä kolhimaan johonkin ihan huomaamattani. Onneksi ei ollut kallista hiilikuitua. Siihen olisi tullut ehkä rumempikin jälki. Alurunkoja ei tarvi sääliä.
Mitään pahempia teknisiä ongelmia ei ole eteen tullut. Etujarrukahva
alkoi tässä talven aikana tuntumaan aika löysältä ja aikomus oli ilmata
se. Nämä Shimanon uudemman malliset nestejarrut vaativat kuitenkin aivan
oman ilmaussarjan, jota itselläni ei ollut, eikä pyöräliikkeestäkään
sellaista hyllystä löytynyt. Niinpä kokeilin valuttaa kahvassa olevan
ruuvin kautta hieman lisää jarrunestettä samalla varovasti kahvaa
pumpaten ja sehän auttoi, ei tarvinnut ilmausta. Taas ottavat kummatkin
jarrut yhtä hyvin kiinni. Etujarrulevyssä lienee kuitenkin hieman
rasvaa, koska se ei ole läheskään yhtä tehokas takapään kanssa.
Puhdistaminen auttanee.
Lämpötilan sahatessa nollan molemmin puolin johtaa tietysti siihen, että
maastossa on ollut lähes koko talven paikoitellen erittäin liukasta. Ilman
nastarenkaita ei tänä talvena olisi ajelusta tullut yhtään mitään.
Onneksi oli nämä 45NRTH Dillinger nastarenkaat, joihin olen toisenkin
talven jälkeen erittäin tyytyväinen. Vaikka välillä on tullut ajeltua täysin lumettomassa maastossa, ovat kaikki nastat edelleen tallessa.
Sitten myös sananen syksyllä ostamistani Bontrager OMW talvipyöräilykengistä, kun lupasin syksyllä lisää kokemuksia myöhemmin.
Pieni
onnettomuus kävi jo parin viikon käytön jälkeen. Maastossa ajaessa oksa
tai vastaava repäisi varteen ison palkeenkielen, kyllä harmitti. Varret
eivät selvästikään ole kovin vahvaa materiaalia.
Liimasin sitten
sisäpuolelle ison kumipaikan ja korjaus onnistui varsin hyvin. Ulkoapäin
on vaikea havaita vauriota, eikä sitä ole varsinaista haittaa.
Sitten
niihin kenkien lämpimyyteen. Tammikuun puolen välin jälkeen olivat
talven kylmimmät kelit ja tuollaisessa miinus 17-18 asteen pakkasessa
tuli ajeltua vajaan parin tunnin maastolenkkejä.
Kolme varttia
tarkeni hyvin, sitten alkoi varpaat hiljalleen kylmettyä. Jälkimmäisenä
päivänä toisen jalan varpaat oli sen verran kylmät, että lämpimään
tullessa oli jonkin aikaa pientä kirvelyä varpaiden lämmetessä. Tämä oli
kuitenkin kaukana siitä, mitä joskus on pahimmillaan ollut. Tuollaisessa
alle kymmenessä pakkasasteessa pärjäsi varsin hyvin sen pari tuntia,
jota tuli yleensä aina iltapäivisin käytyä ajelemassa. Parasta on
kuitenkin, ettei hankalia kengänsuojuksia ole enää tarvinnut käyttää
kertaakaan koko talvena. Kengät ovat siis olleet paras uutuus
talvipyöräilyyn, mitä koskaan tätä ennen on tullut vastaan.
Parin tunnin vakiolenkkiä olen siis ajellut koko talven. Koivulan läpi
Tapaninvuoren kautta ja hautausmaan sivustaa pitkin joen rantaan ja
voimalaitospadon kautta Kaukolan metsiin. Sieltä vaihtelevia polkuja
pitkin Katajasuon kautta Petäjäsuolle ja hieman toista reittiä takaisin.
Kilometrejä
kertyy parikymmenta ja aika retkeilyvauhtia tullut koko talvi ajeltua.
Liukkaus ja toisinaan paksu lumi hidastavat. Tuo Kaukola-Petäjäsuo väli
on nykyään suosikkimaastoani. Sinne on tullut paljon uusia polkuja ja
retkeilyreittejä, kiitos Kotkan Ladun kartoittaman retkeilyreitin.
Maasto
on kaikkiaan varsin vaihtelevaa. Löytyy pieniä hiekka- ja
traktoriteitä, pitkospuita ja kovia kallionousuja laajan polkuverkoston
lisäksi.
Kuvauspaikkana toimi Kymijoen Siikakosken "aarniometsäalue". Pieni pitkälti luonnontilainen metsäläntti joen varressa, jossa on paljon vanhoja puita. Alue on suosittua ulkoilumaastoa ja siellä olevaa runsasta polkuverkostoa on ehostettu kunnollisilla ojien ylittävillä silloilla. Jokiveden ollessa korkealla osa alueesta jää veden alle muodostaen matalan laguunin. Alueeseen kuuluu myös 1986 perustettu arboretum, eli puulajipuisto.
Alueella on myös runsaasti ensimmäisen maailmansodan aikaisia linnoituksia ja koko jokivarsihan näitä on täynnä. Minään kummoisena maastopyöräilykohteena aluetta ei voi pitää sen pienuuden takia, mutta usein tulee koukattua sen kautta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti