tiistai 18. elokuuta 2015

Helkama Pro

En ole vielä esitellytkään uusinta pyörääni. Tällainen tuli hankittua toukokuussa työkäyttöön. Meillä kun toiminnot siirtyivät viime syksynä uudelle firmalle, niin työkaluiksi tuli sysipaskat Lusiferit. Yritin silloin jo heti tällaista saada, muttei Helkamalla ollut näitä yhtään varastossa. No nyt on ollut kunnon työkalu alla kolmisen kuukautta. Tai olihan tossa kesälomat välissä.
Tää on hiukka erilainen kuin nuo postin pyörät. Jalannostokorkeus ainakin tuntuu hiukka matalammalta mistä plussaa, toisaalta taas ohjaamo on hiukan ahtaampi joten ohjaintanko tulee vähän häiritsevän lähelle. Kiekot on terästä ja tehty raskaisiin kuljetuksiin niin kuin pitääkin. Tarakan oisin huolinut laukuille tarkoitetulla mallilla, mutta Helkama ei suostunut toimittamaan kuin vakiokokoonpanolla, mistä moitetta. Tämä tarakka on ylileveä, eikä normaalit tuplalaukut mahdu siihen. Onneksi oli näitä sangallisia malleja jotka sain ripustettua reunoihin. Ne sai hyvin myös tarpeeksi taakse joten jalat mahtuu pyörimään ottamatta laukkuihin kiinni.
Lisää moitetta tulee kyvyttömyydestä valita oikeankokoista satulaputkea. Istuinta tuntui aluksi mahdottomalta saada pysymään suorassa ja se myös valui hiljalleen alaspäin. Pikalinkkukin napsahti poikki kun sitä kiristin niin paljon kuin sormissa oli voimaa. Vaihdoin sitten mutterikiristeisen tilalle. Nyt pysyy kyllä suorassa, tosin ei ihan niin ylhäällä kuin haluaisin. Jotain pitää vielä laittaa sinne tolpan ja rungon väliin. Joistain asennusrasvoista olen nähnyt mainintaa joidenka tarkoitus olisi pitää tolppa paremmin oikeassa korossa.
Tässä vielä ostopäivänä otettu kuva päivänvalossa. Reilut 400 kilometriä olen nyt ajellut, säilytän pyörää töissä, joten vapaa-ajalla ei tule tätä käytettyä. Muuten ei ole ollut moitittavaa, mutta ohjainlaakeri oli jäänyt löysälle tai löystynyt heti. Kyllä tällaiset asiat pitäisi huomata jo pyöräliikkeessä, mutta ei näköjään ns. paremmassakaan kaupassa. Mitä itse olen näitä pyöriä paljon kasaillut, niin Helkamat yleensäkään eivät ole niitä kaikkein parhaiten koottuja tehtaalta tullessa. Tässä on ihan yksinkertainen sääntö. Yleensäkin mitä halvempi pyörä, sitä enemmän sitä joutuu liikkeessä säätämään ennen myyntiä. Jos tätä ei huomata tehdä, niin ongelmia tulee aika pian.
Kaakon tempocupin neljäs osakilpailu ajettiin tossa pari viikkoa sitten Ylänummen ja Metsäkylän välillä. Aiempiin osakilpailuihin en ollut osallistunut, eikä tästäkään viitsi mitään sanoa. Jäänyt tuo tehoharjoittelu tältä kesältä aikas vähiin, joten vauhti oli mitä oli. Paremmin meni silti mitä etukäteen pelkäsin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti