sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Orbea Terra

Jos nyt sitten vihdoin tulisi esiteltyä uusi cyclo-cross pyöräni. Viime syksynä tämän laitoin tilaukseen ja sain joskus maaliskuussa, toimitus myöhästyi luvatusta reilulla kuukaudella, joten talviajoa en ehtinyt tällä harrastamaan. Kilometrejä kertynyt nyt kevään ja kesän aikana reilut 2000.

Orbealla on sellainen hieno juttu, että pyörän saa tilattua täysin kustomoituna. Valittavana on kymmeniä eri värivaihtoehtoja, sekä useita osasarjoja. Siinä olikin sitten pähkäilemistä, että millaisen pyörän haluan ja millä värityksellä. Rahaa säästämättä päädyin sitten Ultegran sähkövaihteisiin. Väritykseksi valitsin vanhana Euskaltel-Euskadi fanina oranssin mustalla alaosalla. Teippaukset otin myös mustana tietyn yksinkertaisuuden vuoksi. Jälkeenpäin vähän mietityttänyt, että olisiko valkoiset tekstit sittenkin sopineet paremmin? Ei ole helppoa.
Kampi/ratas vaihtoehtoja oli tarjolla kolme. Valitsin FSA SL-K Modular Adventure kammet 46 ja 30 piikkisillä rattailla. Siksi koska halusin isomman limpun olevan vain 46 piikkinen. Näin maantiellä pystyy tykittämään käytännössä jatkuvasti "isolla keskiöllä". Takana on 11 lehtinen 11-28 pakka. Vaihtoehtona taakse olisi ollut myös 11-32 pakka, mutta kun pienempi eturatas on vain 30 piikkinen, niin en tarvitse taakse yhtään kevyempää välitystä. 16 rattaan ero edessä on kyllä liian suuri, etuvaihtajaa käyttäessä joutuu takana vaihtamaan kaksi pykälää, mikä aina vähän hidastaa menoa. Tulevaisuudessa aion vaihtaa eteen pienemmän rattaan ehkä 34 tai 36 piikkiseksi ja taakse olisi hyvä joku 12-30 pakka. Nykyisellä suurimmalla 46/11 välityksellä pääsee ihan tarpeeksi lujaa, eli 70 km/h. Sen jälkeen ei ainakaan oma pyöritysnopeuteni enää riitä vauhdin lisäämiseen. Kokeiltu on vähän ennen Jämsää Tampereen suunnasta tullessa. Täällä etelässä ei tuollaisia mäkiä olekkaan.
Pyörä olisi tullut vakiona DT:n kiekoilla, mutta valitsin lisähintaan saatavana olevat Mavic Ksyrium Elite UST kiekot, jotka ovat "tubeless" valmiit. Päällirenkaiksi valitsin Schwalbe G-ONE Allroundit 40 millisinä. Yllätys oli kun pyörä tulikin kapeilla Mavicin maantienakeilla varustettuna. Syynä, että Mavic toimittaa nykyään aina kiekot renkaiden kanssa. Orbean sivuilla on siis tässä kohtaa pieni bugi, sillä kuvassa näkyi kyllä Mavicin kiekoille aseteltuna valitut Schwalbet. Maahantuoja oli myös sitä mieltä, että Orbean sivuilla on virhe, joten sain maksutta mukaan myös oikeat cyclo-cross renkaat. Jukalla ei ollut hyllyssä muuta kuin Specialized Tracer Prot 38 millisinä, mikä tuntuu hyvältä valinnalta. Heikosti kuvioidun renkaan rullaus on huippuluokkaa. Keskinopeudet eivät paljoa jää maantiepyörästä, vaikka ajoasento onkin paljon pystympi.
Pyörän koon kanssa olikin sitten vähän arpomista. Laskuri tarjosi vaihtoehdoksi joko M tai L kokoa, joten piti vähän arpoa. Olisi hyvä päästä aina itse mittaamaan rungon koko, kun niitä mittaustapoja on niin useita. Valitsin M-koon 11 senttisellä ohjainkannattimella. Ensin pyörä tuntui liian pieneltä tai ainakin kannatin olisi pitänyt olla pidempi. Mittanauha kertoi kuitenkin muuta. Ohjaamo oli vain puoli senttiä lyhyempi mihin olin tottunut maantiepyörässä. Ajoasento on huomattavasti pystympi kuin maantiellä tai vanhassa Cannondalen cc-pyörässäni, jossa on ihan maantiemitoitus. Alkuun tämä vähän häiritsi, mutta kaikkeen tottuu. Kaulaputkea sai lyhentää paljon, yhden korotusrenkaan jätin sentään. Jos haluaisi maantiemaisempaa ajoasentoa, niin senkin voisi jättää pois sekä vaihtaa senttiä pidemmän ja hieman laskeutuvan stemmin.

Pystystä ajoasennosta johtuen tätä tulee ajettua etupäässä alaotteelta, myös putkelta runtatessa, sillä muuten polvet saattavat osua tankoon. Sorateilläkin on hyvä ajaa alaotteelta, ei ole yhtään huteran tuntuista. Ihan maasto-maastossa en ole tällä vielä paljoa ajellut. Kun nyt itselläni ei ole paljoakaan kokemusta eri pyörillä ajeluista, niin jääköön nyt sen tarkempi ominaisuuksien analysointi. Fillari-lehdessähän tätä runkomallia testattiin myös viime syksynä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti